2. Heenruis & aankomt - Reisverslag uit Afrikaskop, Zuid-Afrika van Sigi - WaarBenJij.nu 2. Heenruis & aankomt - Reisverslag uit Afrikaskop, Zuid-Afrika van Sigi - WaarBenJij.nu

2. Heenruis & aankomt

Door: Sigi

Blijf op de hoogte en volg Sigi

23 September 2013 | Zuid-Afrika, Afrikaskop

2. Heenreis & aankomt:

Hello everyone,

Hierbij mijn eerste verslag vanuit Zuid-Afrika.
Afgelopen vrijdag zijn we vertrokken vanuit Schiphol.
Dit begon als goed, omdat ik veel bagage mee heb genomen voor mijn sportproject was mijn tas te zwaar. Of ik even 2 kilo ter plekken uit mijn tas wilde halen.
Vervolgens kon ik op nieuwe in rij aansluiten om in te checken. Hier op heb ik uiteindelijk ruim een 30 a 45 minuten moeten wachten, gaan er ook nog 2 van de 3 balies dicht en word de ingang verplaatst als je vooraan in de rij staat.
Gelukkig was ik nog wel op tijd voor het vliegtuig.

We moesten 5174 km vliegen tot aan Dubai. In het vliegtuig was er genoeg te doen, dus vervelen hoefde je niet, iedere stoel had zijn eigen video/tv scherm. Hierop kon je de vlucht volgen met snelheden, afstand, route en buitentempratuur.
Ook kon je er film op kijken en spelletjes spelen.
Via Düsseldorf, zijn we over Leipzig, Boedapest, Istanbul, Ankara, Amman, Bagdad, en Koeweit gevlogen met uit tussen bestemming Dubai.
In de lucht was de tempratuur -50º C.

Naar 6 uur in het vliegtuig kwamen uiteindelijk met een tijdsverschil van 2 uur aan in Dubai. Vervolgens mochten we hier 10 uur wachten. Hier hebben we eerst wat gegeten bij de oude vertrouwde MC Donalds. Hierna zijn we opzoek gegaan naar een slaapplaats. Helaas waren alle ligstoelen bezet, en hebben we uiteindelijk de normale zitstoelen en vloerbedekking gebruikt als slaap plaats. Met gemiddeld 1 uur geslapen te hebben, zijn we naar het ontbijt op weg gegaan naar de gate waar we op onze vervolg vlucht moesten stappen. Vanaf de Gate waar we aangekomen waren was het ongeveer 5 min. Met een ondergronds metro om vervolgens nog ongeveer 20 minuten te lopen naar de Gate.
Hier aangekomen moesten we wachten tot alles werkte om in te kunnen checken. Toen dit gebeurt was hadden we weer 8 uur vliegen voor de boeg.
We zijn over Dubai gevlogen en hebben vanuit de lucht de bekende gebouwen en een aantal van eilanden kunnen zien.
Vervolgens zijn we langs de Afrikaanse kustlijn naar Durban gevlogen. Door het mooie weer hadden we een mooi uitzicht over de woestijn, en een aantal steden.
Naar een vlucht van ongeveer 6650 km kwamen we aan in Durban.

Hier kregen we een stempel, en mochten we doorlopen naar de bagage, deze was ook best snel gearriveerd. Ik dacht, mooi alles gaat in een keer goed, maar helaas. De datum in mijn paspoort klopte niet, en kon ik met mijn stempel terug. Dit werd gelukkig wel snel weer opgelost.
Vervolgens werden we opgehaald door de twee chauffeurs van Gods Golden Arce de plaats en organisatie waar we de komende maanden verblijven en vrijwilligerswerk gaan doen.
Naar ongeveer 1 a 1,5 uur rijden kwamen weer op onze eind besteming. We konden niet zo veel meer zien omdat het al donker was.

Bij aankomst mochten we eerst onze bagage in het huis zetten. Dit was wel even wat anders dat we verwacht hadden. Vervolgens kregen we een diner aangeboden. De tafel was mooi versiert en we was een slinger gemaakt met ‘’welcome to GGA’’.
Naar het eten, kregen we een optreden van de crèche-ie’s, kids en Young Zoeloe Warriors aangeboden. Deze groepen hebben gezonnen en gedanst.
Naar het optreden zijn we naar ons huisje terug gegaan. Naar dat ik heb geholpen om eens stuk of 7 klamboes op te hangen, was het tijd om bij te slapen.

De eerste ochtend werd er verwacht dat we in Jurk/rok naar de kerk kwamen.
Hier werd vooral veel gezonnen, er waren een aantal herkenbare en moderne liedjes bij. Dit maakte het gelukkig een stuk leuker dan de missen in Nederland.
Naar de kerk, hebben we een potjes voetbal gespeeld met de oudere jongens van GGA. Hier zitten echt een aantal goede voetballers tussen.
We hebben uiteindelijk een leuk partijtje kunnen spelen.
Naar de lunch die voor ons was klaar gemaakt. Hebben we een rondleiding gekregen over het terrein van GGA en uitleg gehad over alle regels. Tegen het einde van de middag hebben we nog met de kleinere kinderen op de trampoline gespeeld.
In de avond hebben we gegeten, en het huisje nog wat ingericht.
Tot dat…

Er een aantal huisgenootje begonnen te gillen.
We hadden een kikker op bezoek in de slaapkamer op de begane grond.
De kikker was gevangen door er een schoen op te leggen, maar ja toen moest hij natuurlijk nog naar buiten. Drie keer raden wie dat heeft op gelost….

Vandaag zijn we naar supermarkt en de vallei geweest.
Hier hebben we gezien hoe een aantal mensen geholpen zijn bij het op knappen van hun huis. Het is niet te vergelijken met een dorp in Nederland.
Hier een daar staan wat huisjes bij elkaar en af en toe staat er op de hoek van de straat (zandpad) een mini kraampje dat als fruitkraam of bar is ingericht.
De huisjes staan ook op verschillende hoogtes op de heuvels, en niet zo als in Nederland allemaal netjes in rijtjes. Het was apart om dit gezien te hebben.

Ondanks het nu nog lente is, is het overdag ruim 25 tot 30 graden.
Avonds koelt het wel hard af. Vanaf ons huisje kan je de krekels horen.
Ook hebben we een bananen boom in onze mini achtertuin.
Veder staat er nog een vruchtenboom aan de voorkant van ons huisje. Ik ben er nog niet achter wat voor vruchten dit zijn.
We hebben ook een hele grote boom op het terrein staan, dit zou echt een ideale klim boom zijn.

In het huisje waar we zitten hebben we 3 slaapkamer, en hebben 2 kasten een op de 4 per. kamer en een in de keuken. Veder is er nog een apart huisje voor de enige jongen die met onze groep mee is. We hebben een bad met kraan maar geen douche kop en een wel hebben we op 10m lopen een douch huisje met 2 douches.
De afgelopen twee dagen hebben geen warm water gehad (uitgezonderd het water uit de waterkoker). Tot we er vandaag achter kwamen dat we een knopje bij de stoppen moesten drukken.

Veder heb ik een hoop spullen mee genomen, dit tot nu toe nog niet inzet zet zijn voor de functie waar ze voor gemaakt zijn. Maar om ander praktisch dingen op te lossen.
Morgen staat er een trip van drie dagen op het programma in de buurt van St. Lucia.
Vrijdag gaan we naar de school, waar ik als het goed is ook eindelijk te horen krijg wat mijn project zal gaan worden.

Nou dat was mijn eerste verhaal vanuit Zuid-Afrika.
Tot de volgende.

Groetjes Sigi.

• 25 September 2013 - 08:51

Willie Arends:

Hallo Sigi
    Met alle pech ben je er toch gekomen.
    En een ervaring rijke
    En geniet nog even van de drie komende dagen want vrijdag begint t
    Egete werk.heel veel succes
    Gr. Uit Didam Leo en Willie

• 26 September 2013 - 16:27

Dinie Rosendaal:

Hoi Sigi,

Leuk om het verslag te lezen.
    Ik ben benieuwd naar het volgende verslag van jouw ervaringen.
    Verder wens ik jou veel plezier daar.succes met alles wat jij daar doe.
    Groeten aan je medereizigers. (studenten)

Groetjes Dinie en Hubert nartuurlijk