3. trip - St. Lucia & locale school - Reisverslag uit Afrikaskop, Zuid-Afrika van Sigi - WaarBenJij.nu 3. trip - St. Lucia & locale school - Reisverslag uit Afrikaskop, Zuid-Afrika van Sigi - WaarBenJij.nu

3. trip - St. Lucia & locale school

Door: Sigi

Blijf op de hoogte en volg Sigi

28 September 2013 | Zuid-Afrika, Afrikaskop

3. Trip - St. Lucia & locale school:

Hallo Allemaal,

Afgelopen week hebben we wat meer contact gemaakt op de playground met de kids. Dit veld/plein waar de kinderen moeten blijven en mogen spelen.
De Zoeloe namen zijn erg lastig te onthouden. Maar dat zal de komende maanden vast nog wel goed gaan komen.

Ook zijn we voor 3 dagen op trip geweest naar St. Lucia.
Dit was ongeveer 3 uur rijden vanaf GGA (God’s golden acre) waar we verblijven.
We kwamen hier rond 18:00 uur aan bij het hostel waar we verbleven.
Dit was een soort backpakkers hostel. Wij hadden een kamer voor de hele groep (11 per.), In een gebouwtje er langs had je een keuken, hiervoor moest je zelf je eten/drinken mee nemen en kon je een plekje uitzoeken in de koelkast. Veder was er een soort woonkamer, een bar en mini zwembad. St. Lucia is schijnbaar in van de weinig plaatsen in Zuid-Afrika waar je avonds nog redelijk veilig over staat kan, we zijn daarom ook even het dorp gaan verkennen (nou ja, eigenlijk was het maar een straat) Hier waren redelijk veel surfwinkeltjes te vinden. Bij terug komt op het Hostel hebben we nog een potje tafel voetbal gespeeld, en was er een andere toerist die een hoop goocheltrucjes kon met vingervlugheid. Hier had hij zo een uur mee gevuld.

De volgende ochtend ging om 4:30 uur al de wekker. Dit omdat we op safari gingen.
Naar het ontbijt zijn we naar het safari park ‘’Hluhluwe Imfolozi park’’ gereden.
Hier hebben we onder anderen Olifanten, neushoorns, impala’s, buffel, gnoe, giraf, zebra, cheeta, apen en verschillende roofvogels gezien.
Helaas hebben ze geen leeuwen gezien, maar ondanks dat toch 3 van de BIG 5 gespot en een baby olifantje.

Eenmaal op weg naar de lunch plaats, kwamen we een boze olifant tegen.
Dit houd in: maken dat je weg komt!
Omdat we met een vrij groot busje reden konden we niet zo makkelijk draaien op het smalle zandpad waarop we reden. En zijn daarom een heel stuk achteruit moeten rijden. Toen de olifant met zijn gezicht in het bos verdween, hebben we even gewacht wat hij zou gaan doen. Helaas kwam het met een behoorlijke snelheid op onze bus al lopen, we zijn daarom weer in zijn achteruit gereden. Gelukkig hadden we de mogelijkheid om nu wel de auto te draaien.
Het was wel frustrerend om te zien dat de auto’s achter ons niet door rijden en heb gevaar hiervan niet inzagen.

De groep raakte lichtelijk in paniek, maar door de ervaringen van onze chauffeuse zijn we uit eindelijk terug gereden naar een tussen stop locatie. Hier hebben we wat gegeten. Achteraf bleek dat de boze olifant net uit een gevecht kwam met de kunt van ong. 20 andere olifanten. Daarbij werd hij ook nog op gedreven door een auto die voor ons van de tegengestelde richting kwam. Dit konden wij allen niet zijen omdat dit op aan de ander kant van de heuvel was.
Naar de lunch konden we gelukkig veilig onze weg vervolgen, en zijn we nog naar een tweede park gereden.

In dit park woont de dochter van onze chauffeuse. We waren uitgenodigd om hier wat te komen drinken. Het huis had een prachtig uitzicht over het wild park. We hebben hier wat gedronken en gitaar gespeeld en gezongen.
Om vervolgens onze weg terug naar het Hostel te vervolgens, omdat het als donker was hadden we nog een klein deel van een avond/nacht safari mee gekregen, doordat we een hele kudde olifanten zagen lopen.
Terug op het hostel hebben we wat gegeten, en nog wat gedronken in de bar.

De volgende ochtend stond er een boot tocht op het programma, waar we krokodillen en nijlpaarden zouden gaan zien. Naar de boot tocht, hebben we onze spullen ingepakt en zijn we nog langs het strand gereden.
Hier had je een mooi uitzicht, het zand was veel fijner dan op de standen in Nederland. Het zeewater was rond de 23 graden.
Hier hebben we een aantal leuke foto’s gemaakt met de groep, om vervolgens terug te rijden naar GGA.

Vandaag zijn we naar een lokale basisschool geweest en een crèche.
Dit is totaal niet vergelijkbaar met Nederland, om het schoolterrein op te komen moet er eest een hek open gemaakt worden, die naar binnen komst om direct weer gesloten word in verband met de veiligheid.
Eenmaal de hekken van het schoolterrein werden we mee genomen naar de schoolkinderen die deel zouden nemen aan de lokale projecten op de school.
Hier kregen moesten we voor de klas gaan zitten. Een aantal belangrijke mensen hadden wat vertelt over de projecten. Vervolgens moesten wij ons zelf voorstellen aan de kinderen. Het viel me op dat de kinderen hier veel meer respect hebben voor hun docenten. Dit blijkt in de Zoeloe cultuur erg belangrijk, de kinderen waren allemaal stil, en de docenten hebben niet een keer de kinderen hoeven te corrigeren.

We hebben op de school gelucht, deze was vanuit GGA meegenomen voor de school. Ook hebben we het les lokaal van de kleuters gezien. Net als het lokaal van de oudere kinderen, leek het een beetje op een zeecontainer constructie. In de lokale hingen wel posten met het Alfabet, reken methodes en thema platen. De groepsgroottes kunnen verschillen van 5 tot 50 kinderen per klas. Ook hebben we een groepsfoto gemaakt met alle kinderen. Hierna hadden we tijd om de kinderen nog even te spreken. Een aantal van de meiden hier had ik een dans pasje geleerd, dit vonden we erg leuk. In de Zoeloe cultuur zien de dansen er heel anders uit dat wat wij in de westerse wereld gewend zijn.
Naar het bezoek aan de school zijn we naar de crèche gegaan. Dit was een klein huisje aan een smal zandpad. Het was op gezet door sponsering, je kon zien dat de mensen echt hun best hadden gedaan om er iets van de maken, met gordijntjes voor het raam en wat speelgoed. Voor Nederlandse begrippen zou dit nooit voldoen. In het dak zaten een aantal gaten waardoor de regen zo naar binnen kan lopen.
Naar dit bezoek zijn we terug gegaan naar GGA om hier nog wat spullen op te halen voordat we naar de winkel Mall in Pietermaritsburg gingen.

Als je door de Mall loopt heb je eerder het idee dat je in America zit dan dat je in Zuid-Afrika zit. Hier kun je echt (bijna) alles krijgen, zelfs zit er een bioscoop in.
Naar eerst wat voor ons zelf rond gekeken te hebben, zijn we met de groep boodschappen gaan doen voor de hele week.
Vervolgens hebben we nog wat gegeten in de Mall, en zijn we terug gegaan naar GGA.

Morgen start er een trip naar Durban op het programma en de bespreking van de projecten. De rest van de week weet ik nog niet wat mij te wachten staat. Duidelijk is wel dat dan in ieder geval de projecten van start gaan.

Groetjes uit South-Africa.

• 29 September 2013 - 22:01

Anja:

leuk verhaal sieg,
    super veel plezier. maar dat komt wel goed zo te lezen.
    xx

• 01 Oktober 2013 - 13:38

Willie Arends:

Fantastie's Sigi wat krijg jij een hoop te zien in een korte tijdenlang mooie foto's heb je laten zien .Veel plezier bij 't project
    Gr. Wil

• 02 Oktober 2013 - 09:41

Dinie Rosendaal:

Hallo Sigi,

Fijn om dit verhaal te lezen.De dansen die daar uitgevoerd worden herken ik wel van uit Gambia.
    Allemaal lekkere wilden dansen.Sigi ik ben al benieuwd naar het volgende verslag.
    Succes met zijn allen daar!!!!!!!