4. Aan de slag als vrijwilligster: - Reisverslag uit Afrikaskop, Zuid-Afrika van Sigi - WaarBenJij.nu 4. Aan de slag als vrijwilligster: - Reisverslag uit Afrikaskop, Zuid-Afrika van Sigi - WaarBenJij.nu

4. Aan de slag als vrijwilligster:

Door: Sigi

Blijf op de hoogte en volg Sigi

05 Oktober 2013 | Zuid-Afrika, Afrikaskop

Sabonna Everyone,

Of te wel Zoeloe voor Hallo.
Afgelopen weekend zijn we een dag naar Durban geweest. Hier zijn we met de bus door gereden, langs het voetbal station, het strand waar ze ook aan het surfen waren en we hebben een korte tussen stop gemaakt bij Marine World, dit is een soort seelife, Met een spookhuis, reptielenpark, zwem/waterglijbanen park en ook een hoop leuke winkeltjes. Hier wil ik zeker nog een keer naar terug, om alles te bekijken.
Ook hebben ze hier een dolfijnenshow, die mag ik natuurlijk niet gaan missen.
De laatste stop in Durban was bij de Mall. Deze was nog groten dan in Pietermatisburg. Hier werden de projecten besproken en als je niet aan de beurd was had je tijd om door te mall te lopen.
Ik heb hier allen een paar gevlochten armenbandjes gehaald.
Voor mijn project moet er nog een gevolg gesprek komen, maar ik heb nu in ieder geval een basis waarmee ik aan mijn plan van aanpak kan gaan beginnen.

Op maandag zijn we gestart met het vrijwilligerswerk op GGA.
Ik was daarbij ingedeeld in de ochtend shift. De kinderen hadden nog vrij van school, dus hield dit in dat we om 7:30 uur de kinderen moesten wekken voor het ontbijt.
Naar het ontbijt mochten de kinderen vrij spelen op de playground of het huis waar ze slapen. Hier moet je toezicht houden, dit is het beste te vergelijken met een leraar op de basisschool in Nederland tijdens het speelkwartier die rond loop over de speelplaats. Om 13:00 uur zat mijn shift er op, en hebben ik in de middag een begin gemaakt met mijn plan van aanpak.

In de avond dachten we nog gezellig wat te kletsen met zijn alle, ook kwam de eigenaresse van GGA nog op bezoek. Niet veel later hoorde we de honden te keer gaan (er lopen hier een stuk of 7 honden rond, plus nog 2 puppy’s).
Toen er een paar mensen ging kijken wat er aan de hand was (aangezien dit in onze achtertuin gebeurde). Zagen ze dat de honden een kat hadden aangevallen. Deze kat heeft sinds dat wij hier zitten bij ons in de achtertuin gezeten.
We hebben de kat naar binnen gehaald, en gebeld me de dierenambulance. Via de telefoon is er uitgelecht hoe we het beestje konden helpen.
We zijn hier tot een uur of 1:00 uur mee bezig geweest. Dit hebben vooral twee van mijn huisgenootjes gedaan. Uiteindelijk heeft de eigenaresse de kat mee naar huis genomen. Maar helaas kregen we de volgende dag te horen dat de kat het niet overleeft had.

Op dinsdag had ik een middag shift op de playground plus house evening bij de oudere meiden. Een house evening duurt tot ongeveer 21:00 uur.
Tijdens de house evening moet je ervoor zorgen dat de kinderen hun tas inpakken voor school en zorgen dat ze hun schooluniform op orde hebben.
Veder word er vaak nog een geïmproviseerd spel gedaan of wat muziek geluisterd.

Woensdag ochtend heb ik me weer bezig gehouden met mijn project dit moet allemaal in het Engels geschreven worden en neemt dus behoorlijk wat tijd in beslag.
Dit naar dat ik me had uitgeleefd met het springtouw dat ik had meegenomen 600x touwtje springen.
In de middag naar dat de eerste kinderen terug kwamen uit school, begon ook mijn shift op de playground weer. We hebben met de kinderen geverfd, nou ja ze hebben vooral elkaar onder geverfd. Ook hebben we met de kleinere kinderen stoelendans gedaan met autobanden en jan heugen in een ton op de trampoline.
In de avond stond ik weer op de house evening ingeplant dit keer bij de kleinere kinderen. Deze hebben mij een Zoeloe dans geprobeerd te leren.

Donderdag morgen hadden we de afspraak staan om met onze projectgroep te gaan hardlopen, ook hebben we een krachtrainingsprogramma via een app gedaan. Ik moet eerlijk zeggen dat ik dacht dat mijn conditie er slechter aan toe was. maar het lukt mij nog om 12 minuten te hardlopen met heuveltje op en af.
Ook hebben we overlegt gehad met de andere vrijwilligers.
Tijdens de uren op de playground heb ik te kids vermaakt met touwtje springen. Dit vonden ze erg leuk. Wel is het me op gevallen de ze hier een ander manier van springen hebben dan in Nederland. In plaats van met twee voeten tegelijk te springen, springen ze om en om.

Naar mijn shift op de playground was het tijd om te gaan koken. Omdat we een aantal pannen te kort kwamen had ik bedacht dat je een blikje ook prima en pan kon gebruiken, met als gevolg dat we de groente in het blik gekookt hebben.
In de avond het heb ik nog een aantal uur aan school besteed. Met de groep hebben we ook de boodschappenlijst gemaakt voor komende week. Dit omdat we maar 1x in de week naar de supermarkt kunnen om je een inschatting van de lijst te geven dit was 2,5 A4tje vol.
Mocht er iemand nog een leuk en makkelijk respect weten om voor 11 personen te maken, let me know….. (uitgezonderd: macaroni/reist & wraps).

Aangezien het al laat, wilde gegaan slapen, Toen we op onze kamer kwamen hing er een leuke verrassing een de muur/plafon. We hadden namelijk gezelschap van een salamander.
Afgelopen vrijdag was een deel van onze groep vrij, en zijn we naar de mall in Pietermaritsburg geweest, waren gezellig met onze groep wat hebben gegeten. Ook heb ik hier een aantal boxen gehaald mijn spullen te kunnen ordenen. Dit omdat we geen kast hebben, Om de witte muren op onze kamer wat kleur te geven heb ik een aantal ‘motivational posters’ gehaald deze kwam ik eigenlijk meer per toeval tegen.
Veder ben ik lekker ouderwets plaatsjes gaan knippen uit een surf tijdschrift. Sporttape werkt trouwens prima als plakband.

Vandaag zijn we naar North beach in Durban geweest.
Hier hebben de hele middag aan het stand zeten. De golven in de zee waren een stuk hoger dan bij St. Lucia. Ook stonden de lifeguard continu aanwijzingen te geven waar je wel en niet mocht zwemmen. Om de dag af te sluiten hebben we nog wat gedronken in een van de plaatselijke stand tentjes.

Groetjes en tot het volgende verslag.

  • 09 Oktober 2013 - 10:13

    Willie Arends:

    Hallo Sigi,
    Zo dat was mij een mooi verslag!
    Zielig van 't katje maar die dingen gebeuren ook
    Jij heb al veel gedaan wat een mooie ervaring
    Tot 't volgende
    Verslag Gr.Wil

  • 14 Oktober 2013 - 10:34

    Dinie Rosendaal:

    Hallo sigi,

    Wat een prachtig verhaal om te lezen.Heel wat ervaringen rijker in jouw leven.
    Gisteren 13-10-2013 heb ik jou vader en moeder gesproken.
    Ze zijn wel trots op jouw hoor!!!
    Wij wachten het volgende verslag weer af. veel plezier daar met zijn allen.

    Groetjes Hubert en Dinie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sigi

Actief sinds 30 Aug. 2013
Verslag gelezen: 185
Totaal aantal bezoekers 13148

Voorgaande reizen:

20 September 2013 - 19 Januari 2014

Minor ISD

Landen bezocht: