5. Elke dag een avontuur - Reisverslag uit Afrikaskop, Zuid-Afrika van Sigi - WaarBenJij.nu 5. Elke dag een avontuur - Reisverslag uit Afrikaskop, Zuid-Afrika van Sigi - WaarBenJij.nu

5. Elke dag een avontuur

Door: Sigi

Blijf op de hoogte en volg Sigi

07 Oktober 2013 | Zuid-Afrika, Afrikaskop

Het was zondagochtend samen met een aantal Duitse vrijwilligers en twee loco’s mensen die bij GGA werken. gingen drie Nederlandse studenten mee naar Durban, om naar de ‘’Vicoria st. Marked (1990)’’ te gaan.
De Duitse vrijwilligers beschikte over een eigen auto. Met deze auto zijn we naar de lokale taxi plaats gereden, om hier met de een taxibusje veder naar Durban te reizen.
Aangekomen bij de taxi plaats moest er eerst een oppasser gevonden worden voor de auto. Een winkeleigenaar wilde deze taak wel op zich nemen.
Met dank aan de twee loco’s die met ons mee waren.

Niet veel later zaten we in een van de taxi busjes die we vooraf natuurlijk eerst gecontroleerd hebben. Eenmaal in Durban zijn we naar de ‘’Vicoria st. Marked’’ gelopen. We kwamen terecht op een overdekte bazaar, waar je veel typische Afrikaanse dingen kon halen. Ook waren en in de bazaar veel Indische invloeden terug te vinden. Naar een tijdje waren we uitgekeken in deze hal en hebben we onze weg vervolgd naar de ‘fish marked’.
Hier was meer te halen dan allen vis. In de hal waar we te recht kwamen lag de vis met kop en staart in de vitrine, en was dus nog duidelijk herkenbaar als vis.
Een paar kraampjes veder zagen we iets wat je wel een op tv ziet, als een of ander reisprogramma/documentatie op een lokale markt terecht komt.
Hier lagen complete geiten en kalver koppen, vanaf de zijkant was ook een deel van de inhoud van de kop te zien. Brrr… niks voor mij, maar wel weer een ervaring rijker.

We liepen door naar de winkelstraat, Zoals de Duitse vrijwilligers als wij Hollanders deelde de zelfde mening. Dit was totaal niet vergelijkbaar met Europa.
Het was een drukte aan mensen over een eigenlijk net iets te smalle stoep.
Aan de ene zijde had je winkeltjes waar ze van alles wat verkochten, tegen over de winkels werd tegelijkertijd een plaatselijke koningin/rommelmarkt gehouden. De spullen de hier verkocht werden lagen op een kleedje die diende als kraam.
Het middaguur was aangebroken en zijn we bij een Indische restaurantje wat gaan eten. We hadden een soort van uitgehold brood besteld wat gevuld was met vlees en saus. Tegen onze verwachtingen in kregen we geen bestek. We hebben ons aangepast aan de cultuur en met onze handen gegeten.

Op naar het laatste deel van de markt. We kwamen terecht op een wat verouderd metro station. Deze was echter volgebouwd met allemaal kraampjes, bijna elk kraampje had wel 1 of meerder tv schermen staan. Waaruit ene muziek nog harder klonk dan de ander. De Kalverstraat in Amsterdam is hierbij nog maar een rustige winkelstraat. Naar dat we de bovenverdieping hadden gehad, zijn we via de begane grond terug gelopen richting te taxi bussen. De pilaren van dit deel, waren aan de bovenkant versiert met verschillende mozaïekwerken.
Op te terugweg in te taxi bus had een van Duitse vrijwilligers en ik een prima plaats voorin te taxi. Dit hielt wel in dat we de chauffeur moesten helpen om het taxi geld binnen te halen. Iedereen in het busje geeft het bedrag wat hij/zij moet betalen door naar voren. Aan ons wat het de taak om iedereen voldoende wisselgeld terug te geven.

Terug bij de auto van de Duitse vrijwilligers, hadden we de persoon die op de auto had gepast wat geld geven en bedankt. Echter toen we weg wilde rijden startte de auto niet. Toen we die meerder malen hadden geprobeerd maar de moter niet wilde starten. Zijn de loco’s uitgestapt en hebben de auto aangeduwd. Dit bleek ook naar meerdere pogingen niet te helpen.
Een lokale man die er uitzag een monteur, had een poging gegaan om het probleem op te lossen. Hij is uiteindelijk een keer of drie weg geweest om materiaal te halen. Onder tussen hadden we al gebeld met GGA, een van drivers is ons met en ander auto op komen halen. In plaats van een sleepkabel zo als in Nederland hadden ze er hier een ijzeren stang voor om de auto’s aan elkaar te koppelen.
Conclusie om een lang verhaal kort te maken, we waren veilig voor het donker terug op GGA.

Naar wat gegeten te hebben was er een optreden van de Young Zulu Worries.
Dit omdat er bezoek was van een aantal Noorse backpakkers.
Deze hadden een auto bij met daarboven op een tent met een laddertje er voor.
Naar het optreden van de Young Zulu Worries werd de avond buiten voortgezet. Samen met de jongens van GGA en de vrijwilligers hebben we een Zulu dans geleerd. Ook hebben we nog geluisterd naar het optreden van twee jongens met gitaar en zang.

Vandaag was het slecht weer, het heeft bijna de hele dag geregend.
Daardoor heb ik wel mooi te tijd gehad om aan school te kunnen werken.
Morgen staat er weer een rondje hardlopen op het programma.

Greets Sigi

• 10 Oktober 2013 - 09:10

Wil Arends:

Zoeloe Sigi

Wat een mooi verhaal en t is echt geen Europa
    En met handen eten is daar heel normaal.
    En weer van die mooie foto's
    Hoop dat je iedereen er uit heb gelopen???
    Greets Wil

• 19 Oktober 2013 - 14:28

Dinie Rosendaal:

Sigi ik heb het vervolg verhaal gelezen.
    Wat een ervaringen.

groetjes Dinie