6. Just Sigi - Reisverslag uit Afrikaskop, Zuid-Afrika van Sigi - WaarBenJij.nu 6. Just Sigi - Reisverslag uit Afrikaskop, Zuid-Afrika van Sigi - WaarBenJij.nu

6. Just Sigi

Door: Sigi

Blijf op de hoogte en volg Sigi

14 Oktober 2013 | Zuid-Afrika, Afrikaskop

Hoi hoi Allemaal,

Bunjanie (Zoeloe voor: hoe gaat het)?
Afgelopen week is best rustig geweest is je het vergeleken met de afgelopen weken.
Naar weer een aantal uren op de playground en tijdens de houseevenings door te hebben gebracht, Heb ik afgelopen week ook veel aan mijn project gedaan.
Daarbij zijn we ook weer een rondje wezen hardlopen en stond ook touwtje springen op het programma.

Ik heb de mais kolven met chilisaus klaar gemaakt, naar het respect wat ik gekregen had. De groep vond dit erg lekker, het recept staat nu op ons standaard week menu.

Op Donderdag zijn we naar de lokale school geweest waar mijn mede studenten hun projecten moeten uitvoeren.
De projecten bestaan uit aids/HIV voorlichting, EHBO lessen en computerlessen.
Ik heb hierbij mee geholpen bij de computerlessen.
Veel kinderen zagen pas voor de twee keer een laptop (omdat het de 2de les was). We hebben ze geleerd hoe je een brief kan typen in ‘’word’’ en hoe je daarbij de letter groter/kleiner kan maken, het lettertype kan wijzigen, of van kleur kan veranderen.
Het was echt leuk om mee te maken, de kinderen vroegen vooraf steeds waar ze op mochten klikken voordat ze dit uitvoerden.
Veder had ik de opdracht gekregen om tijdens de uitvoering van dit programma foto’s en filmpjes te maken, waarmee er in een later stadium een promotie filmpje gemaakt kan worden, om deze projecten uiteindelijk ook op andere scholen uit te gegaan voeren.

Op vrijdag had ik een meeting met over mijn project en kan ik nu eindelijk echt met mijn project aan te slag. Aankomende week ga ik op de school kijken waar ik mijn project mag gaan uitvoeren (dit een ander school dan waar mijn mede studenten zitten). Ook was er een watergevecht geweest met de kleinste kinderen, dit heb ik helaas moeten missen omdat dit tegelijk viel met mijn meeting.
Tijdens de house evening wordt er hier door de meiden veel gedanst.
Ze hebben ons natuurlijk een dans proberen aan te leren. Ook wilde ze wel een zien hoe wij in Nederland dansen. Ik heb ze een stukje breakdance laten zien. De reactie die ik daarop kreeg had ik niet verwacht. De meiden waren zo enthousiast en hadden totaal niet verwacht dat ik dat kon. De hele situatie liep er op uit dat ik uiteindelijk tegen een van de meiden ben gaan battle. Waarbij ook een aantal jongen uiteindelijk kwamen kijken.
Omdat er ook op deze dag mensen te gast waren op het resort/GGA, waren kinderen gevraagd of ze wilde komen zingen, uiteindelijk stonden er ongeveer 50 kinderen op de verander te zingen voor de gasten.
Naar de house evening hebben we de barbecue uit geprobeerd. Nou ja, deze diende meer als kampvuur.

Zaterdag hadden de kinderen de playground omgetoverd tot plaatselijke drumband.
Van een oud (hard) plastiek zwembad die onderste boven was gegooid, stonden er ongeveer 10 kinderen op te drummen.
Omdat het zondag slecht weer was (wat is slecht, vergelijken met de verhalen uit Nederland hebben we nog steeds prima weer gehad) zijn we film gaan kijken met kinderen de film hadden we met een beamer op de muur geprojecteerd.

De was gaat hier lekker ouderwets met de hand, gelukkig is het tot nu toe over het algemeen mooi weer geweest en heb ik mijn truien nog niet vaak hoeven te wassen. De strandlaken daar in tegen zijn wel echt een drama.

Als laatste ben ik de afgelopen week nog wat wijzer geworden over de Zoeloe cultuur. Als ik sommige kinderen mag geloven zou ik in het Zoeloe Sighilya heten. Ook heb ik de variatie Siegfried al vaak horen vallen.
Daar buiten zijn er mij een aantal dingen uitgelegd over gebaren en betekenissen van woorden. ‘’Umboentu” betekend samen delen.
Als je hier een ‘’kokosnoot’’ genoemd word is dit een compliment.

Dat was het wel weer voor deze week.
Hoe gaat het veder in Nederland?

Groetjes Sigi.


  • 14 Oktober 2013 - 21:53

    Willie Arends:

    Zoeloe Sigi,
    Hier in Didam gaat t prima fijne verjaardag gehad heb gebak voor jou bewaard!!!!
    Maar jij heb t ook aardig naar je zin zo te lezen.
    Nog even en je wordt onderwijzeres
    Je heb wel een mooie naam gekregen Zoeloe Sighilya prachtig.
    tot kijk en de groetjes uit Didam

  • 14 Oktober 2013 - 22:46

    Ans Van Gool-Buiting :

    Lieve Sigi
    Erg leuk Mam heeft genoten van het verslag.
    Je doet daar erg leuke dingen
    Mam zou zo willen komen kijken.
    Veel liefs van mam en een dikke zoen
    GRoetjes mam

  • 15 Oktober 2013 - 16:34

    Raymond :

    hoi sigi tof dat je in africka bent doe rustge aan daar zo groetjes uit didam hier regen heel dag door veel plezier daar

  • 19 Oktober 2013 - 14:42

    Dinie Rosendaal:

    Leuk Sigi dat jouw mam ook mee reageerd in jouw verslagen.
    En Raymond is er ook bij gekomen.

    het is leuk om jouw verslagen te lezen iedere keer weer.

  • 19 Oktober 2013 - 14:44

    Dinie Rosendaal:

    Leuk Sigi dat jouw mam ook mee reageerd in jouw verslagen.
    En Raymond is er ook bij gekomen.

    het is leuk om jouw verslagen te lezen iedere keer weer en de mooie foto's niet te vergeten.

    Groetjes uit de berkenhof in het mooie Didam.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sigi

Actief sinds 30 Aug. 2013
Verslag gelezen: 298
Totaal aantal bezoekers 13154

Voorgaande reizen:

20 September 2013 - 19 Januari 2014

Minor ISD

Landen bezocht: