7. project time - Reisverslag uit Afrikaskop, Zuid-Afrika van Sigi - WaarBenJij.nu 7. project time - Reisverslag uit Afrikaskop, Zuid-Afrika van Sigi - WaarBenJij.nu

7. project time

Door: Sigi

Blijf op de hoogte en volg Sigi

19 Oktober 2013 | Zuid-Afrika, Afrikaskop

Afgelopen week was het dan zo ver, en mocht ik op de school gaan kijken waar ik mijn project mag gaan draaien.
Naar het gespekt dat ik had gehad om alles af te stemmen en welke lessen ik zou gaan geven. Mocht ik mee kijken bij een van de zwemlessen die na schooltijd gegeven worden. Dit in verband met een sport gala dat er voor deze school aankomt.
In Nederland vinden we de klassen al vaak te groot, hier hadden er 54 kinderen tegelijk les.
In plaats van zwemmend naar de overkant van het bad te gaan, liepen de meest kinderen over de bodem. Eindelijk liep de les uit op een gezellige waterpartij.
Ook werden er cricket, hockey en basketbal lessen gegeven.
Ik vind het leuk dat ik nu ook de verschillen heb kunnen zien tussen verschillende basisscholen. De school waar ik ga les geven is denk ik het beste te vergelijken met een middelbare school in Nederland qua gebouw en sportvelden.

Ik heb geholpen bij het maken van de voedselpakketen. Die uitgedeeld worden in de vallei. We hebben ruim 700 kilo reist en 700 kilo meel in de bus geladen.
Daarbij kwamen ook een kleine tasjes van ongeveer 2 a 2,5 kilo.
Eenmaal in de vallei werden de profielen gecontroleerd en aangevuld, vervolgens krijgen de kinderen/jeugd het pakket mee naar huis.
Als je hoort dat ze vervolgens ruim een uur heuvel op moeten lopen om thuis te komen, en dat met een pakket van ongeveer 22 kilo.
Dan ben je nog best wel even onderweg.
Het ritje van GGA naar de vallei was best leuk, samen met een van Duitse vrijwilligers heb ik in de achterbak van de Bolero gezeten boven op de zakken reist en meel. We hadden een mooi uitzicht over de vallei tijdens deze rit.

Samen met 3 andere meiden hebben we deze week weer 2x ongeveer 4 a 4,5 km hardgelopen. De tweede keer reden er veel auto’s die voor een hoop stof zorgen. Maar ja dat het is het risico van een zandweg.

Het weer is wat minder deze week de afgelopen 3 dagen heeft het geregend, en de voorstellingen voor de komende dagen beloven niet veel beters.
Gelukkig heb ik deze week de eerste post ontvangen, en had ik wat te lezen.
Het is wel ideaal weer om aan je school project te werken.

Gister zijn we naar de weer naar de mall geweest in ‘’Maritsburg’’ (zoals hier Pietermaritsburg genoemd word). We hebben een aantal nieuwe winkels ontdekt waar we nog niet eerder geweest waren.
Samen met de twee Duitse vrijwilligers en de 6 personen van onze groep die vrij waren zijn we lekker uitwezen wezen eten.

Vandaag Heb ik weer wat aan mijn project gedaan.
Dadelijk lekker film kijken, en morgen nog genieten van een dagje vrij.

Groetjes, en tot het volgende verslag.

  • 19 Oktober 2013 - 21:33

    Judith:

    Ha Sigi,
    Leuk om te lezen hoe het met je gaat daar in verweggisstan!
    We hadden in het begin je blog vergeten te kijken, maar nu volgen we het helemaal.
    Wat een avontuur, leuk hoor! Is de school waar je komt te werken niet zo armoedig,
    dat ze al div. sporten hebben daar? Is de sfeer nog goed in de groep, kan iedereen
    zich aanpassen aan het andere leven daar? Nou, heel veel plezier en veel mooie ervaringen
    nog!! Liefs Johan, Judith, Hyke en Daan♥ Oh ja, en..................JIP!

  • 23 Oktober 2013 - 14:17

    Dinie Rosendaal:

    Wat een rijstland zo hebben wij een aardappelland.
    Leuk Sigi als je hiermee mag helpen en uitdelen.

    Het hardlopen zit ook in jouw bloed net zoals je vader.
    Sigi geniet van het film kijken en de vrije dag. ( volgens mij heb dit al gehad, mijn reactie is wat laat)

    veel liefs van Dinie en Hubert nartuurlijk

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sigi

Actief sinds 30 Aug. 2013
Verslag gelezen: 160
Totaal aantal bezoekers 13155

Voorgaande reizen:

20 September 2013 - 19 Januari 2014

Minor ISD

Landen bezocht: