12. Gymnastics Lesson - Reisverslag uit Afrikaskop, Zuid-Afrika van Sigi - WaarBenJij.nu 12. Gymnastics Lesson - Reisverslag uit Afrikaskop, Zuid-Afrika van Sigi - WaarBenJij.nu

12. Gymnastics Lesson

Door: Sigi

Blijf op de hoogte en volg Sigi

17 November 2013 | Zuid-Afrika, Afrikaskop

Misschien eerst even beginnen met wat basic info.
Naar een hoop veranderingen en wijzingen rond om mijn project. Staat nu vast dat ik in plaat van zwem- en basketbal lessen, turn les ga geven.
De kinderen hier weten niet wat turen of op zijn Engels gymnastics voor een sport is.
Een leuke uitdaging dus.

Afgelopen dinsdag ben ik begonnen op de school in de vallei met het geven van de eerste turn/sport lessen.
Ik mocht een les lokaal gebruiken als sportruimte, dit hield in dat eerst alle tafels en banken aan de kant geschoven moesten worden.
Ik had verwacht dat de school een groep klaar had staan waarmee ik aan de slag kon. Deze moest ter plaatsen nog geregeld worden.
Uit het niets kwamen er in één keer 20 kinderen aan zetten, waarmee ik vervolgens mijn les kon draaien. Omdat de school niet geschikt over sportmateriaal, moet ik alles wat ik wil gebruiken zelf meenemen.
Voor een les turnen is een mat wel erg handig, deze heb ik uiteindelijk gemaakt van een paar dekens en een oud dekbed.
Zodat de kinderen hierover een koprol voorover konden maken, de meeste van hen ding dit vrij aardig af.
Het is grappig om te zien dat als je de opdracht geeft om de koprol 3x uit te voeren en daarna te wachten. De kinderen dit 1x uitvoeren en vervolgens wachten op nieuwe instructies. In de avond heb nog wat aan mijn schoolproject gedaan en foto’s uitgewisseld met mijn groepsmaatjes.

De volgende dag zijn ook mijn lessen gestart op een luxere school hier in de buurt. Vooraf had ik eigenlijk al wel kunnen bedenken maar toch had ik gehoopt dat hier iets meer geregeld zou zijn qua klassen. Ook hier moesten er ter plaatsen nog kinderen geregeld worden om aan les te geven.
Uiteindelijk ben ik ook hier gestart met een groepje van 20 kinderen, waarbij ook de koprol op het programma stond. Bij deze school mocht ik de matten gebruiken die normaal gespreken gebruik worden voor het hoogspringen bij atletiek. Daarbij heb ik mijn les lekker buiten op het sport/grasveld gedraaid.
Als afsluiting van de les heb ik tikkertje gespeeld met de kinderen. Dit spel kennen ze hier niet zo als wij dat in Nederland kennen.
Naar dat ik het spel had uitgelegd en daarbij een voorbeeld plaatje had gegeven. Geven de kinderen aan dat ze het spel begrepen. Naar dat ik het start signaal had gegeven dingen de kinderen vervolgen bij een fieldmaker/pylon staan. Als de tikker iemand had getikt, rende dit kind vervolgens naar de volgende fieldmaker.
De fieldmakers had ik gebruikt om het spel veld uit te zetten waar de kinderen binnen moesten blijven. Naar het spel opnieuw uitgelegd te hebben, ging het al een stuk beter. Vinden de kinderen het spel erg leuk om te spelen.
Gevolgd door een avondje house evening konden we nog een paar uurtjes bij komen, wand op donderdag stond les 2 in de vallei al weer voor de beur.

In de ochtend (± 8:00 uur) was het al ruim 30 a 35 graden.
Met een handdoek in de zon en een boek erbij smelten je al bijna weg.
In de middag stond mijn 2de sportles op het programma.
Deze stond in het teken van de koprol achterover en de handstand.
Tijdens deze les waren ook een paar groepsmatjes van pedagogiek komen kijken.
Dit heeft een aantal leuke foto’s op geleverd.
Ik heb de kinderen geleerd hoe ze iemand moeten helpen vangen bij een handstand en hoe ze deze natuurlijk moeten uitvoeren.
Terug op GGA ben ik mezelf nog even lekker uit gaan leven op de trampolines van het resort.
In de avond zou een groepsmaatje en ik eigenlijk weer een house evening hebben. Maar door de zware onweersbui leek het ons verstandiger om nog even binnen te blijven. Een bliksemschicht gaf bijna net veel licht als de zon overdag. Daarbij was de stroom uitgevallen en hebben we ruim 2 uur zonder stroom gezeten.
Naar dat de eerste bui voorbij was zijn we als nog naar onze house evening gegaan.

Op vrijdag ging ons werk weekend weer van start. Dit omdat we het weekend van Drakensbergens vrij zijn geweest, moeten we nu 2 weekenden achter elkaar werken.
(Yeah… 5:00 uur daar gaat de wekker van je kamergenootje.)
In de middag hebben we een paar uur op de playground gestaan. Hierna werd onze shift overgenomen zodat wij naar de Mall konden in Pietermatisburg.
De persoon die moest rijden had een verkeerde afslag genomen, waardoor we een extra rondje door Pietermaritsburg kregen. Dit was veder niet veel bijzonders, omdat het een wijk was met veel scholen en vervolgens een industrieterrein achtig idee.
Eenmaal bij de mall aan gekomen, heb een paar ballen gehaald zodat ik daar aankomende week wat leuke spellen mee kan doen tijdens mijn sportlessen.
Naar nog wat gegeten te hebben en een ijsje als toetje natuurlijk zijn we weer terug gereden naar GGA.

Zaterdag stond voor mijn de ochtend shift op het programma. Dit houd in dat je de kinderen om 7:30 uur waker moet maken voor het ontbijt.
Ik had de kinderen beloofd om nog een keer break dance les te geven.
Dus werd deze om de zaterdagochtend spontaan ingeplant.
Echter vonden de crèchie’s dit ook erg leuk (ondanks dat ze nog veelte klein zijn hiervoor). Hierdoor was het een beetje een chaos les geworden.
Maar de oudere kinderen die het wilde leren kunnen nu wel een 6-step.
In de middag zijn we vrij geweest. Dit gaf mij mooi de tijd om al mijn sportmateriaal te merken. Zodat de volgende groep studenten die ook weer kan gebruiken.
Veder ben ik bezig geweest om mijn laatste vakantie dagen in te plannen, maar dat is tot nu toe nog niet gelukt.
In de avond brak er weer een zware onweersbui los, je hoorde de wind, regen en donder erg goed, zeker omdat het dak van onze veranda gemaakt is van golfplaten.
Tegen een uur of 1:30 werd het weer wat rustiger.

Nu lekker mijn reisverslag bijwerken.
Wand vanmiddag staat er weer voor mij weer een middag shift op het programma.
Het voordeel is wel dat naar als die regels en onweersbuien nu weer lekker de zon schijnt.

Groetjes,

  • 18 November 2013 - 18:54

    Ans Van Gool :

    Hallo Sigi
    Een prachtig verslag.
    Mam heeft ervan genoten.
    Ik zou zo naar Afrika willen komen.
    Maar helaas, gaan hier de werkzaamheden ook door.
    Ik wens je daar nog een fijne tijd toe!
    Groetjes mam en veel liefs. en kusjes van je liefhebbende moeder

  • 22 November 2013 - 17:08

    Dinie Rosendaal:

    Na het vorige verslag gelezen te hebben, ben ik met dit verslag verder gaan lezen.
    heerlijk verhaal van al je gebeurtenissen.

    Dinsdagmorgen 19-11-2013 heb ik een ongeluk gehad met de fiets.
    Ik ben door een auto aangereden.Fiets zwaar in de kreukels maar zelf gelukkig er goed vanaf gekomen op een paar kneuzingen en blauwe plekken na.

    Uitkijkend naar jou verdere verhaal of gebeurtenis daar. Sigi succes verder daar en geniet er ook van.

    Groetjes Dinie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sigi

Actief sinds 30 Aug. 2013
Verslag gelezen: 370
Totaal aantal bezoekers 13153

Voorgaande reizen:

20 September 2013 - 19 Januari 2014

Minor ISD

Landen bezocht: