13. Jurassic park: - Reisverslag uit Afrikaskop, Zuid-Afrika van Sigi - WaarBenJij.nu 13. Jurassic park: - Reisverslag uit Afrikaskop, Zuid-Afrika van Sigi - WaarBenJij.nu

13. Jurassic park:

Door: Sigi

Blijf op de hoogte en volg Sigi

25 November 2013 | Zuid-Afrika, Afrikaskop

Yeah… weer een nieuwe week hier in Zuid-Afrika, die weer vroeg begon (6:00 uur).
Ik ging van start met een ochtendje les geven op de luxere school. Hier heb ik 4 verschillende klassen les gegeven van grade 3 (vergelijkbaar met groep 5/6 in Nederland). In een van deze klassen zat een kind van GGA, leuk om te zien hoe deze kids zich op school gedragen.
Naar afloop van de les kreeg ik van alle kinderen een knuffel, super lief. Maar 42 kinderen in een keer om je heen, is eerder zorgen dat je niet omvalt.
De kinderen zijn geen gymlessen gewent zo als wij ze in Nederland kennen. Echt super op te zien dat ze deze lessen ook echt leuk vinden om uit te voeren.

In de derde week van de maand worden er voedselpakketen uitgedeeld in 2 valleien.
Voordat deze uitgedeeld worden, moeten er eerst pakketjes worden gemaakt met o.a. thee, suiker, zeep, olie, soort vlees kruiden, daarbij krijgen de mensen een zak met meel en rijst van beide 10 kg.
Naar de voorbereidingen van de fooddrop hadden we eerst nog een sport/gym les op het programma staan bij de school in vallei. De groep van 20 kinderen die ik hier had, was met iets meer dan de helft gehalveerd. Dit omdat de examen afgelopen waren, en veel kinderen daarom thuis moeten helpen i.p.v. de laatste 2 weken nog naar school te gaan.
Naar de school zijn we terug gereden naar GGA, hebben de auto ingeladen en zijn terug richting de vallei gereden. Hier hebben we vervolgen de voedselpakketen uitgedeeld in te vallei vanuit een community centrum en centraal punt op de top van de heuvel.
In de avond heb ik nog wat tijd gestoken in mijn project, en nog even relaxen bij een film.
De volgende dag had ik namelijk een lange dag op de planning.

6:00 uur here we go, op naar de luxere school om weer een aantal lessen te geven.
Dit keer aan grade 4 en 5 (groep 6/7 in NL). Dit omdat grade 3 het te druk had met andere zaken.
Naar de lessen werd ik opgehaald door de auto waarmee we op fooddrop gingen in de tweede vallei.
In deze vallei werd niet alles vanuit een centraal punt uitgedeeld, maar reed je (in zo verre dat mogelijk was) naar alle huisjes toe. Dit omdat deze vallei veel grote is dan de eerste.
Samen met pakketten hebben we ook nog wat kleding uitgedeeld.
We hebben gekeken bij soort kinderdag opvang, en ik heb nog een wat ouder vrouwtje geholpen om de zakken meel en reist bij haar huisje te krijgen. Dit omdat deze op een heuvel stond, en we hier niet dichter bij konden komen met de auto.
In de tuin, had ze een kampvuur met een ketel/pan er boven omringt door golfplatten om de warmte vast te houden. Dit is kun je vergelijken met een outdoor brandertje maar dan in het groot.
Naar een dag in de volle zon in de achterbak van de Ballero the hebben gezeten, met een temperatuur van ongeveer 30 graden. Kwamen rond 17:00 uur weer terug op GGA.
Hierna had ik nog een house evening bij de jongere kinderen. Om 21:00 uur was ik klaar, en zat er een dag van 15 uur op.

Naar de vrijwilligers meeting die in de ochtend op het programma stond. Mochten we weer richting de vallei om les te gaan geven op lokale school. Ik had bedacht dat de kinderen een conditie circuit gingen uitvoeren in twee tallen. Dit bleken ze allen niet helemaal te begrijpen en hebben ze het uiteindelijk individueel uitgevoerd.
Hierna ben ik nog even gaan kijken bij een van de lessen van mijn groepsgenootjes, deze moeten een toneel stuk in elkaar zetten met de kinderen over HIV/Aids.
In de avond hebben gezellig een film gekeken met een aantal van onze groep.

Happy birthday, een van onze groepsgenootjes was jarig.
Voor mij stond er een hike tocht op het programma die ik nodig had om mijn project te kunnen uitwerken op papier. Het gebied hier bestaat uit ruim 140 hectaren. Het grootste gedeelde van buiten grens hebben we gelopen, gezien de tijden hebben we deze uiteindelijk moeten inkorten. Maar hadden aan heb einde van de dag toch een tochtje van ongeveer 8 km op te teller staan.
Ondanks alle heuvels die erg stijl waren, als er een laag sneeuw op zou liggen dan zou het zeker in zwarte piste zijn.
Onder weg hebben we nog een aantal mooie dingen gezien. Vanaf te top van een van de heuvels konden we het begin van Drakensbergen zien liggen. We zijn een kleine waterval tegen gekomen. Waar we je ook kon zwemmen, hierom heen lagen mooie rotsen die eventueel als boulder route gebruikt zouden kunnen worden.
Ook hebben we nog een skelet van een koe, en botten die nog met het knie gewricht in elkaar zaten.
We hebben een oud vel gevonden van een slag, en verschillende insecten gezien. Daarbij hebben we nog een roofvogels in actie en een Afrikaanse antilopen soort waarvan ik de naam vergeten ben.
In de avond stond er nog een house evening op het programma. en hebben daarna nog een stuk taart gegeten op de verjaardag.

Weekend, in de ochtend beginnen met nog het een en ander uit te zoeken voor je vakantie. Om daarna van een meeting met je projectleider direct door te gaan naar de play ground.
Hier hebben we wat spelen gegaan die ik voor mijn project moest uitwerken, de kinderen vonden het leuk om deze uit te proberen. De jongste kinderen waren hier eigenlijk nog wat te klein voor, maar met wat hulp van de oudere is dit toch best goed gekomen.
Tijdens de house evening hebben we film gekeken, waarna de kinderen vervolgens naar bed moesten.
De zondag ochtend begon met het wakker maken van de kinderen voor het ontbijt.
Gevolgd door een uurtje kerk, en een paar uurtjes springtouwen.
Ook zijn er een aantal nieuwe mensen aangekomen, wat hun functie is ben ik allen nog niet helemaal achter. Veder heb ik mijn meeting vervolgt met mijn projectleider.
En even een avondje niks gegaan.

Vandaag stond er weer een paar sport/gym lessen op het programma, een lesje acro gym.
Mooi om te kinderen zo bezig te zien, uit eindelijk hebben we geprobeerd om een bouwwerk te maken met 42 kinderen. Dit was niet helemaal gelukt, maar de kinderen kwamen wel heel dicht in de buurt dan het doel.
In de middag hadden we een culture info meeting, waarbij we een hoop informatie hebben gekregen over de Zulu cultuur. Sommige dingen verschillen zo erg van de westerse cultuur.
Dingen zo als een oudere persoon direct aan kijken is niet respectvol, iemand iets aangeven/bieden doe je altijd met twee handen. En nog veel meer van dit soort dingen.
Naar deze meeting heb ik even een half uurtje gesport en tijd gemaakt om mijn reisverslag bij te werken.

Groetjes Sigi.

  • 28 November 2013 - 16:24

    Dinie Rosendaal:

    Good afternoon Sigi,

    Als eerst bedankt voor het mooie kaartjes dat via de post vandaag binnen kwam.

    Wat een verslag heb je geschreven, de stukjes worden steeds langer.
    Maar leuk om te lezen hoe jou sportlessen/gymlessen zijn.
    En de verdelig van voedsel is ook interresant omdat mee te maken.
    Wat een luxe hebben wij toch hier in ons cultuur.

    Sigi succes met jouw verdere gebeurtenissen/ belevenissen daar.

    Groetjes Dinie

  • 26 December 2013 - 15:09

    Marianne En Gerard.:

    Hallo Sigi:

    Heb nu gelegenheid om je reisverslagen eens rustig door te lezen. Ga ze een voor een doornemen.
    Zie wel dat jij je niet hoeft te vervelen.
    Er zijn veel activiteiten waaraan je deelneemt.(verplicht of vrijwillig)?
    Lijkt me ook allemaal leerzaam, doelgericht, en zeker belangrijk dat je ons op de hoogte houdt.
    Vermoeiend? Super wat je doet.
    Welke taal gebruiken ze er. Engels of anders.
    Las ook dat je een tocht ga doen. Ga nu je volgende verslag lezen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sigi

Actief sinds 30 Aug. 2013
Verslag gelezen: 174
Totaal aantal bezoekers 13156

Voorgaande reizen:

20 September 2013 - 19 Januari 2014

Minor ISD

Landen bezocht: