15. Holl in the Wall & J Bay - Reisverslag uit Afrikaskop, Zuid-Afrika van Sigi - WaarBenJij.nu 15. Holl in the Wall & J Bay - Reisverslag uit Afrikaskop, Zuid-Afrika van Sigi - WaarBenJij.nu

15. Holl in the Wall & J Bay

Door: Sigi

Blijf op de hoogte en volg Sigi

08 December 2013 | Zuid-Afrika, Afrikaskop

Afgelopen dinsdag stond er als eerste een trailer en bus inladen op de planning.
Toen alles ingeladen was en iedereen klaar voor vertrek, begonnen we aan onze eerste rit dit in totaal ruim 450 km was.
Via Kokstad zijn vervolgens via St. Johns en Mhata, naar Coffee bay gereden.
Tijdens de route kwam de hoofdweg uit midden in het centeren van de stadjes waar we doorheen reden. Aan de rand van de weg stonden veel krampjes waar van alles en nog wat werd verkocht. Deze werden vervolgens omringt door winkelpanden. Mensen lopen dwars over straat en waar je ook kijkt was het druk.
Onderweg hebben we onze chauffeur nog was reis info over te omgeving mee gekregen. Zo kregen we te horen dat Mossie’s (als je dat zo schrijft). Huisjes zijn die in groepjes bij elkaar staan, aan de kleur van de huisjes kun je zien welke huizen bij elkaar horen en waar een familie leeft.
In deze huizen (die we allen vanaf de weg hebben gezien) was geen elektriciteit. Voor water moesten de mensen berg af lopen naar de rivier, en vervolgens weer terug berg op.
Naar onze laatste pauze was het nog ongeveer 100km rijden over een slingerweg.
Eenmaal bij ons hostel waren de mensen erg aardig en hielpen ons met het uitladen van de spullen, die ook direct naar onze kamer werden gebracht.
Alles was ingericht in jungle stijl inclusief de deurklink. Deze was van een soort boomstronk gemaakt.

Omdat het als donker was konden we nog niets van de omgeving zien.
Toen ik de volgende ochtend de beur van onze kamer open deed, stond ik even raar te kijken, het uitzicht wat we hadden was super. Tussen de bomen door lag de zee, met een grote rotswand erbij. Wie had dat kunnen bedenken.
Tegen een uur of 10:30 gingen met een groep op weg onder begeleiding van een gids naar ‘’Holl in the Wall’’. Onderweg kwamen we een aantal mooie foto momentjes tegen, en we hebben zelf dolfijnen zien zwemmen in de zee.
Onderweg kwamen we ook nog langs wat lokale vissers, hier hebben we een stukje vis geproefd die recht uit de zee kwam (dat was erg zout).
Aan gekomen bij ‘’Holl in the Wall’’ was het een groot gat in een rotswand die midden in zee stond. We hebben hier nog even aan het strand gelegen. en zijn vervolgens met een busje terug gebracht naar het hostel.
In de avond hebben we met de groep nog gezellig een cocktail gedronken bij de bar.
Waarbij er een mini dans optreden was van een groepjes kinderen onder begeleiding van een djembe.

De volgende dag stond het deelde deel van onze rit op het programma, met weer een tocht van ruim 400 a 500 km voor de boeg.
Via Butterworth, East London en Port Elizabeth zijn we uiteindelijk aangekomen in Jefferys Bay.
Onder weg hebben we zelfs nog een giraf zien lopen, dit omdat de hoofdweg lang een safari park af liep. Naar de eerste nacht moesten we van hostel verplaatsen, dit was ongeveer 800m lopen. Vervolgens zijn we naar het strand geweest. Die op 25 a 50 m van het hostel ligt. Dus uitzicht op zee vanuit ons kamerraam en balkon.
Naar een kleine rondleiding door het dorp die we een iemand van het hostel kregen, zijn we gaan hardlopen op het strand op blote voeten.
Hierna nog een surf les er achter aan, die op een ander stand werd gegeven.
De golven waren erg lastig. Dit werd ook door de instructeur gezegd.
Ondanks dit blijf ik nog wel een beetje wankel, staan op mijn plank (naar natuurlijk eerst een aantal keer onderuit gegaan te zijn). Toch niet slecht voor een eerste les.
In de avond zijn we uit eten geweest met de hele groep, en nog even wezen stappen. Nou ja even, om 5:30 uur zagen we de zon weer opkomen.

De tweede dag in Jefferys Bay (ook wel J bay genoemd).
Zijn we gaan sandboarden. Het is eigenlijk net als snowboarden in the tief snee. Met sandboaden ga je dan alleen wel een stuk langzamer, daarbij moet om de 3 afdalingen z’n beetje je board gewaxt worden omdat je anders niet meer vooruit komt. Van een normale zandheuvel zijn we over gegaan op het heuvel die nog wat steiler was met een hoop duin gewas als obstakels. Ook is het mij gelukt om een 180 te springen. Naar dat we terug waren zijn we nog even naar het stadje geweest en hebben wat souvenirs winkeltjes bekeken.
S ’avonds hebben we een Braai (BBQ) gehad.

Vandaag nog even naar het stand en nog de Billa Bong store en outlet geweest.
Bijna alle winkels die hier in J bay zitten zijn gericht op surfen en er worden die ook een hoop surf merken verkocht aan kleding dus heb ik maar even een nieuwe outfit ingeslagen. Een van deze surf winkels had er zelf een klein museum bij.
Waar de geschiedenis van het surfen was te zien, met allemaal oude T-shirts en kranten knipsels, tot het eerste surf magazine en schelpen aan toen.

Nou dat was het wel weer.
Morgen vertrekken we naar onze nieuwe locatie.

Groetjes Sigi

• 09 December 2013 - 21:43

Willie Arends:

Hoi Sigi ,
    Wat een mooi verslag en mooie foto's volgens mijn heb je aardig naar je zin daar
    En zie je erg veel geniet er van want voor je 't weet zit je weer in Nederland.
    Groetjes Leo en Willie

• 11 December 2013 - 09:29

Dinie Rosendaal:

Ha die Sigi,

Heel wat km afgereist.Veel gezien en genoten zoals ik het lees.
    Mooi verhaal om te lezen dus ik heb ook genoten van jouw verhaal.

Sigi nog veel werk en geniet plezier daar.

Groetjes Dinie

• 26 December 2013 - 16:16

Marianne En Gerard.:

Hai,Hai Sigi,

Heb het verslag van je gelezen, rijzen gelijk wat vragen op.
    Ten eerste duurde die 100 km slingerweg niet lang in de bus en met hobbelingen? lijkt me zo.
    Hard lopen op 't strand met blote voeten, verbrandden ze dan niet door wrijving en warm zand?
    of heb je geluk gehad en was strandzand vochtig????
    Zulke verse vis is volgens mij nergens verkrijgbaar. super dat je het heb mogen proeven.
    Sandboarden wat een leuk alternatief voor snowboarden, of is dat daar een normale sport waarin je
    je kunt specialiseren, zou voor Nederlandse duinen en stranden ook kunnen(zandheuvels in de Achterhoek/Veluwe). Zou in Holland geintroduceerd kunnen worden, iets voor jou?
    Je belevenissen zijn leuk om te lezen. Zou maar zo met je mee kunnen doen.
    Wil nu je volgende verslag lezen.

Groetje Gerard en Marianne.